BMS E-Motorrijder testte de UBCO 2X2 adventure bike

UBCO / Electric Motorbikes - E-center

Auteur: Andrew Thijssen | BMS E-Motorrijder | UBCO is de afkorting van Utility Bike Company, de UBCO 2X2 Utility bike is een gedurfde poging van het in Nieuw-Zeeland gevestigde UBCO, om een plek te krijgen in opkomende markt voor elektrisch vervoer.


In Nederland valt de UBCO onder de categorie “bromfietsen”. Maar dan een bromfiets die zonder emissie “bromt”. Zoals de naam al aangeeft, is de 2X2 een tweewiel aangedreven voertuig.

Beide wielen zijn voorzien van 1 kW Flux-naafmotor die het mogelijk maakt om middels eenvoudig "gasgeven" weg te rijden, ongeacht op welke ondergrond je staat. De UBCO 2x2 utility bike is eigenlijk een lichtgewicht elektrisch werkpaard met een gewicht van 52,7 kg zonder batterij. Het maximale draaggewicht is 150 kg. De topsnelheid is begrensd op 45 km/u.

UBCO  / Electric Motorbikes - E-center
UBCO  / Electric Motorbikes - E-center

Uitrusting/ accessoires


DE UBCO Utility bike heeft een ruim aanbod aan accessoires. Deze zijn eenvoudig aan de UBCO te bevestigen. Dankzij deze accessoires zijn de gebruiksmogelijkheden verder uit te breiden en aan te passen aan je persoonlijke behoeften. Deze accessoires zijn een bagagerek aan de voor en de achterzijde, montagerek voor meer specifieke UBCO accessoires en remhandel beschermers. 

De batterij en beide naafmotoren zijn stof en waterbestendig middels de IP66 classificatie. Het digitale dashboard geeft de snelheid, batterijniveau en de temperatuur van de motoren weer. Software- en firmware-updates zijn beschikbaar via de app, evenals een “FAQ” oplossen van problemen.

Met het uitklappen van de zijstandaard schakelt de rijmodus vanzelf uit. Als de UBCO actief is geeft deze verschillende rijdermodi weer. De “leer”modus geeft wat minder gas reactie voor beginners.


Regeneratief remmen is instelbaar via de app. Alle modi kunnen alleen worden gewijzigd als de UBCO in neutraal staat met de zij standaard naar beneden. Laden gebeurt via een externe lader die je

inplugt in een gewoon stopcontact. Het laadvermogen is 1.2 kW en duurt afhankelijk van de gebruikte batterij 4-6 uur om van leeg naar vol te laden. De batterij is makkelijk uit te nemen.

UBCO / Electric Motorbikes - E-center

Rijden

Je stapt op de UBCO, klapt de zijstandaard in en drukt één keer op de kill-switch om te activeren. De UBCO staat nu in de accessoire-modus. Nog een druk op dezelfde knop en op het display verschijnt een groene N. De UBCO is nu actief. Het dashboard display is duidelijk afleesbaar. Als je al eens eerder op een elektrische brom/ motorfiets hebt gereden, dan ben je waarschijnlijk bekend met het gevoel van instant koppel. Het is een van de leukste dingen van elektrisch rijden, ook op de UBCO

met zijn bescheiden bromfiets vermogen. Alle bedieningselementen zitten op de plek waar je ze verwacht, ook voor degene die nog geen motor/bromfiets hebben gereden. De UBCO gaat rap van de plek wat gepaard gaat met een zacht gierend geluid van de motoren.

Off road

De UBCO is geen offroad machine maar is wel geschikt om gebruik te maken van onverharde ondergrond. Hier speelt de twee-wielaandrijving een belangrijke rol. Op een losse ondergrond spint het voorwiel wat door, dit voelt in de eerste instantie wat onwennig. De Ubco voelt door die 2x2 aandrijving wel verrassend stabiel aan. Zeker op een ondergrond van los zand waar een achterwiel aangedreven tweewieler het voorwiel door het zand duwt, trekt de voorwiel aandrijving je makkelijk door het losse zand heen.

UBCO / Electric Motorbikes - E-center
UBCO / Electric Motorbikes - E-center

Ruiter en mountainbike paden zijn het domein van de stille UBCO. Kleine boomstammen over het pad zijn geen belemmering. Is de boomstam wat dikker dan til je de UBCO er door zijn bescheiden gewicht zo overheen, eventueel met wat hulp van de zeer goed doseerbare 2x2 aandrijving. De 5,1-inch voorvering en 4,7-inch achtervering zijn makkelijk naar eigen voorkeur te verstellen. De 203 x 2,3 mm schijfremmen en Dash 3-remleidingen voor en achter zijn prima doseerbaar en geven goede feedback. De bediening ervan zit op het stuur zoals we dat ook van de fiets kennen.


Regeneratief remmen is fijn voor op de openbare weg, maar off road voegt het naar mijn mening weinig toe. Of je zou in een heuvelachtig gebied moeten wonen. Een eventuele lekke band repareren is een koud kunstje door de afwezigheid van een vette ketting. De kabel naar de motor eenvoudig ontkoppelen en je demonteert het wiel. Omdat het elektrische systeem van de UBCO IP65 gecertificeerd is hoef je niet bang te zijn voor water. UBCO raadt wel volledige onderdompeling in water af.


De draaicirkel van de UBCO is extreem kort waardoor je op bijna elk bospaadje 180 graden kunt draaien. Het met het stuur meedraaiende bagagerek aan de voorzijde biedt mogelijkheden om voorwerpen langer dan de UBCO zelf te monteren. Denk aan een bv jachtgeweer voor jagers of een hengel-set voor vissers. Deze monteer je aan het frame en balhoofd, het bagagerek draait er keurig overheen.


Het opgegeven bereik van 120 km is haalbaar met de 3,1 kWh batterij, maar dan wel op binnenwegen. Hierbij wordt veelvuldig gebruik gemaakt van de remregeneratie. Voor uitsluitend weggebruik over lange stukken kom je tot 90 km in de ECO modus. Heel acceptabel voor een bromfiets. 


Het laden van de 3,1 kWh batterij duurt van leeg naar vol een uurtje of 6. Het aanpluggen vraagt in eerste instantie wat handigheid omdat de stekker dicht naast een frame buis gemonteerd zit, met een paar keer oefenen is dat geen probleem meer. Elk model wordt geleverd met een standaard batterij van 2,1 kWh, deze weegt 13 kg.. Er is ook een optionele batterij van 3,1 kWh, hoewel deze 5 kg zwaarder is voegt deze wel een 30km toe aan de range.

UBCO / Electric Motorbikes - E-center
UBCO / Electric Motorbikes - E-center
UBCO

Conclusie

De UBCO is overduidelijk een praktisch werkpaard. Bij de UBCO gaat de functie voor het uiterlijk en oogt daardoor robuust door het stevige aluminium raamwerk buizenframe. De batterij is makkelijk uitneembaar en uit te breiden naar een 3,1 kWh exemplaar. Door de voor- en achterwiel aandrijving

en bijna geruisloze naafmotoren is de UBCO een ideaal vervoermiddel om ongestoord door bossen en natuurgebieden te rijden, maar ook door stedelijk gebied of op de boerderij. De vering en remmen zijn goed instelbaar voor alle omstandigheden. Ook handig is de mogelijkheid om flink wat bagage mee te kunnen nemen, denk hierbij aan jacht en vissersspullen of gereedschappen.

De tweewiel aandrijving en terreinbanden zorgen voor een maximaal mogelijke grip op elke ondergrond. Ook voor commuter, stad of last mile gebruik is de UBCO geschikt. Door het lage gewicht kan de UBCO makkelijk mee binnenshuis genomen worden, op een fietsendrager op de auto worden gezet of in de camper als je op vakantie gaat. Voordeel is dat je geen last hebt van olie of benzine dampen.


Kortom, de UBCO 2x2 is een handelbare multifunctionele elektrische bromfiets waar je op plekken kunt en mag komen die voor steeds meer gemotoriseerde tweewielers verboden zijn of worden.

Meer info vind je hieronder:




Meer weten over deze 2x2 adventure bike?

UBCO - 2x2 Adventure Bike
UBCO >
Share by: