THE PACK testte de Zero SR/S van Zero Motorcycles

Zero SR/S - Zero Motorcycles - Electric Motorbikes

ZEro SR/S   Zero Motorcycles

English version at THE PACK | Auteur: Guy Salens | Gert-Jan Rongen van Electric Motorbikes was zo vriendelijk mij een week lang zijn persoonlijke Zero SR/S uit te lenen. Ik had al de kans om de Zero SR/F (de naked bike-versie) te rijden op de 100 km lange Mergelland-route in regenachtige omstandigheden. Ik was dan ook erg benieuwd om deze Zero in betere en drogere omstandigheden te gaan rijden.


Een heel belangrijk punt voor mij was de ergonomie van deze motor: ik begrijp dat dit een persoonlijk probleem is, maar door een knieoperatie kan ik mijn been niet lang vasthouden in een hoekige rijhouding (zoals op een supersport). Dat was een probleem op de SR/F (mijn gebogen knie kreeg te veel druk). Ik was blij verrast dat dit bij de SR/S niet het geval was. De handvatten zijn iets hoger geplaatst en de voetsteunen zijn lager geplaatst. Dit gaf me een meer ontspannen rijpositie. Door deze rechte zithouding presenteert de SR/S zich meer als een sport toermotor en niet als een superbike.

Beide modellen SR/S en SR/F zijn de nieuwste generatie motoren van het in Californië gevestigde Zero Motorcycles. Met hun nieuwe Z-Force 75-10-motoren en de ZF14.4 lithium-ionbatterijen plaatst Zero zichzelf een stap hoger op de technologische schaal van elektrische motorfietsen. Ons model was de Premium-versie (6 kW) uitgerust met een Super Charger (+ 6 kW). Ik had twee kabels in de gemonteerde topkoffer die me de kans gaven om thuis (zonnepanelen!) en onderweg (wanneer nodig) op te laden met mijn Chargemap-account.


Met een sleutel (ja, een traditionele sleutel) kun je de motor activeren. Onmiddellijk wordt uw dashboardscherm verlicht met een aantal mooie afbeeldingen. Het is even wennen aan de ronde infographics en specificaties: SoC (State of Charge), Accu, Motor, Range en je gereden kilometers. Elke modus heeft zijn eigen kleuren. Je kunt kiezen uit Eco, Street, Sport en Rain. Sommige functies en specifieke specificaties kunnen indien nodig worden aangepast via de MODE-knop of de Zero-app (bijvoorbeeld procentuele regeneratierem).

Zero SR/S - Zero Motorcycles - Electric Motorbikes

Ik begon aan mijn eerste rit naar het centrum van Antwerpen … altijd spannend als je een nieuwe motor test waar je nog nooit mee hebt gereden. Het is een goede, realistische oefening om te ontdekken waar forenzen elke dag mee te maken hebben: chaotisch verkeer, langzaam rijden, starten en stoppen, onverwachte gebeurtenissen … Natuurlijk zonder koppeling en versnellingen is rijden heel gemakkelijk en kun je je op de weg concentreren. Met het regenererende remsysteem hoef je niet eens te remmen. Je rijdt en remt met één draai van je rechterhand in ECO-modus. De motorfiets heeft een beperkte topsnelheid en vermogen in ECO, maar maximaal regeneratief remmen. Langzaam rijden in de stad is geen probleem met zijn gewicht van 229 kg.

Wanneer je de zijstandaard inklapt, licht een groene cirkel op en daar ga je. Geen herrie, alleen een beetje zzzzzoooommmm... :)) In een paar seconden ervaarde ik het vermogen en het koppel van de SR/S (190 Nm en 110 pk). Na een kleine stadsverkenning en een kopje koffie was het tijd om de weg op te gaan in "Street"-modus: dit soort instant power was sensationeel en was een nieuwe rij-sensatie. En eigenlijk ook best leuk. Het veranderen van de modus van “straat” naar “sport” was niet zo spectaculair. Ik verwachtte te veel ... maar het is natuurlijk geen racer.

Zero SR/S - Zero Motorcycles - Electric Motorbikes

Alles blijft zeer controleerbaar dankzij de Zero Motorcycles-technologie: het Cypher III-besturingssysteem fungeert als de centrale hub en integreert alle systemen op de SR/S voor een veilige rijervaring. Van Bosch' MSC tot de app en het dashboard van de volgende generatie, alles is naadloos met elkaar verbonden voor een eenvoudige en intuïtieve bediening. Door dit Cypher III besturingssysteem is de SR/S een zeer ‘slimme’ motorfiets. Connectiviteit geeft de rijder de mogelijkheid om de motorfiets op vier hoofdgebieden te volgen: motorfietsstatus en waarschuwingen, opladen, delen van ritgegevens, systeemupgrades en updates.

De SR/S houdt zijn lijn in een bocht en als je een fout maakt in je ideale lijn, kun je nog steeds de J.Jaun-remmen gebruiken om te corrigeren en je weg te vervolgen. Ik gebruikte meestal de voorrem in combinatie met het regeneratieve remsysteem. De achterrem was moeilijk te bereiken en mijn rechtervoet moest van het pedaal komen om de remhendel dieper in te drukken, hij greep niet meteen.

Zero SR/S - Zero Motorcycles - Electric Motorbikes

Bochtige wegen zijn geen probleem, maar je voelt het gewicht als je de fiets van de ene naar de andere kant stuurt. Zoals eerder gezegd, het is geen superbike. En voor een sport-tourer biedt de SR/S veel stil, rijplezier op een controleerbare manier zonder verrassingen.

Deze Zero heeft een 14,4 kWh accu, hierdoor kan ik – als ik de snelweg vermijd – een functionele afstand van 160-170 km halen. Met de 12 kW lader kan de accu in ruim 1 uur van leeg naar vol worden opgeladen. Voor 20-80% capaciteit duurt het 20-30 minuten. Je kan meer lezen over opladen onderweg tijdens de 2000 km lange roadtrip van THE PACK met de Zero SR/S.

Meer weten over de Zero SR/S (model 2022)?

Zero SR/S - Zero Motorcycles - Electric Motorbikes
Zero SR/S >
Share by: